Miloș Cristea – un om al cetății
Vineri, 4 octombrie 2013, ora 18:30, la Teatrul de Stat 'Ioan Slavici' Arad, începem o nouă serie de evenimente la Serile Mișcării Arădene: aceea închinată personalităților orașului – celor care, 'prin lumina minții și puterea sufletului' au lăsat un dar valoros, incuantificabil, pentru comunitate.
Și fiindcă în septembrie a avut loc comemorarea de 10 ani de la trecerea în neființă a unuia dintre marii arhitecți ai Aradului, a fost firesc să alegem tema primei seri a acestui sezon:
'Miloș Cristea – un om al cetății',
un eveniment consacrat personalității și operei acestui arhitect de excepție, un mare om de cultură și vreme de 12 ani cadru universitar la Universitatea ”Traian Vuia” din Timișoara - Catedra de Sistematizare și Urbanism.
Dacă ar fi să ne alegem reperele fundamentale dintre marile spirite ale comunităţii, îndrăznim a-l aşeza pe Miloș Cristea în rândul din față al arhitecților Aradului, alături de Emil Tabakovic și Ludovic Szántay, nu numai pentru capacitatea divină de a-și materializa ideile, ci şi pentru perseverența de a transforma oraşul de pe Mureș într-un templu apolinic, bazat pe ordine, armonie, echilibru și măsură.
Miloș Cristea nu a fost doar un arhitect, el a fost un profet, anticipând un Arad preocupat de reamplasarea Monumentului Sfintei Treimi, de restituirea zonelor pietonale ca agore sociale umanizatoare, de reconversia cetății, de reamenajarea malului Mureșului, de relocarea căii ferate, de restructurarea bulevardului pe care-l aprecia aidoma B-dului Champs-Élysées din orașul luminilor, ... Iată că, astăzi, câteva dintre visele sale s-au îndeplinit.
Privea orașul în ansamblu, de sus, ca pe un organism unitar1, având ca axe de compoziție bulevardul, Mureșul și cetatea, pentru că 'este imposibil a discerne haosul lumii dacă îl observăm de jos, bucată cu bucată, pentru că ordinea lucrurilor ne scapă.2'
Și-a abordat lucrările de restaurare cu profundă umilitate și reverență pentru patrimoniul istoric și arhitectural, cu deosebită atenție pentru recuperarea și reprezentarea fidelă a decorațiilor, culorilor și detaliilor originale, redând clădirilor demnitatea pierdută în timp. Numelui său i se asociază, deopotrivă, principalele clădiri reprezentative ale orașului: Primăria Municipiului Arad, Teatrul de Stat 'Ioan Slavici', Palatul Neuman, Palatul Cenad, Palatul Episcopal, Teatrul de Marionete, Colegiul Național 'Moise Nicoară', Biserica Sârbească, Vechea Catedrală Ortodoxă, dar și monumente relevante, cum sunt Crucea Martirilor 1918-1918 sau Statuia Sfântului Ioan de Nepomuk. I-au fost alături nume mari ale artelor vizuale arădene: Ioan Tolan, Valer Brudașcu, Emil Vitroel, Ionel Munteanu sau Mihai Takacs.
Dintre contribuțiile sale de mare anvergură pentru Arad, materializate sau nu, enumerăm doar câteva: Monumentul Eroilor de la Păuliș, Monumentul Ostașului Român (soclu și postament), Monumentul apei, ansamblul monumentelor din scuarul Hotel Astoria sau de pe faleza Mureșului, mozaicul din Piața Primăriei, Monumentul Marii Uniri, Catedrala Ortodoxă din Arad, Strandul Neptun, Pavilionul administrativ al Complexului Sere. (Detalii)
Capabilitățile profesionale i-au adus de patru ori Premiul Uniunii Arhitecților, iar ca om al cetății a fost răsplătit cu titlul de 'Cetățean de Onoare al Aradului', dar mai ales cu prietenia, admirația, recunoștința și dragostea celor din jur.
Măreția unui om stă în ceea ce lasă în urmă. Miloș Cristea nu a venit întâmplător pe această planetă, ci a avut o misiune de îndeplinit, aceea de a pune 'o cărămidă' la schimbarea orașului în care trăim noi astăzi. El a lăsat lumea asta un pic mai bună doar pentru că a fost aici.
Un eveniment deosebit, presărat cu dragi aduceri aminte, dar și cu ipostaze inedite din viața marelui om al cetății, ipostaze pe care doar cei foarte apropiați ni le pot revela.
Organizatori: Asociația Miloș Cristea, Asociația Pro-Urbe Arad, Knowledge Fusion Plaftorm și Mișcarea Arădeană.
Sunteți așteptați cu mare drag.
1) O compoziție este unitară atunci când orice element adăugat ori eliminat deranjează ansamblul, Platon
2) A. Arnheim
în urmă cu 6 ani 12 săptămâni
în urmă cu 6 ani 12 săptămâni
în urmă cu 6 ani 13 săptămâni
în urmă cu 6 ani 14 săptămâni
în urmă cu 6 ani 14 săptămâni
în urmă cu 6 ani 21 săptămâni
în urmă cu 6 ani 21 săptămâni
în urmă cu 6 ani 23 săptămâni
în urmă cu 6 ani 28 săptămâni
în urmă cu 6 ani 28 săptămâni